کد خبر: 201224

اختصاصی/ پایین‌ترین رتبه در شاخص‌های حوزه سلامت مربوط به کدام استان است؟

نماینده مجلس گفت: سیاست‌های بهداشت و درمان کشور در تخصیص پزشک مطابق با اسناد بالادستی نیست.

معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت نیوز با اشاره به کمبود پزشک در کشور و عدم رعایت در توزیع عادلانه پزشکان متخصص اظهار داشت: حوزه انتخابیه من 650 هزار نفر جمعیت دارد که فقط یک پزشک متخصص عفونی دارد

وی افزود: متأسفانه شاهد سیاست‌های انحصاری بهداشت در حوزه تخصیص پزشک ما را به جایگاهی رسانده است که به نظر می‌رسد با سیستم عریض و طویل بهداشت و درمان کشور نتوانسته‌ایم به گونه عادلانه در توزیع پزشک و متخصص رفتار کنیم.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید تحول اساسی در حوزه پذیرش دانشجویان پزشکی توزیع پزشک و متخصصان در سراسر کشور صورت گیرد. این در حالی است که تعداد زیادی در هر کوچه و خیابان تهران پزشک وجود دارد و نباید این موضوع را به کل مناطق کشورمان تعمیم دهیم چرا که هرچه از مراکز شهری و کلانشهرها فاصله می‌گیریم شاهد کمبود پزشک هستیم.

سعیدی خاطرنشان کرد: چابهار در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا در مرزها و به ویژه بیماری کووید 19 از شرق آسیا و شبه قاره هند قرار دارد که توزیع غیر عادلانه پزشکان ما را به جایی رسانده که فقط یک متخصص عفونی در حوزه انتخابیه وجود دارد. 

وی عنوان کرد: ما سیاست‌های مختلفی در حوزه بهداشت و درمان کشورمان داریم که خیلی از آنها اسناد بالا دستی است و براساس آن برنامه‌های مختلفی نوشته می‌شود. این در حالی است که تمامی این برنامه‌ها و اقدامات مکتوب است و جنبه اجرایی به خود  نمی‌گیرد.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه وقتی پزشکی را در قالب طرح به یک شهر محروم اعزام می‌کنند شرایط به گونه‌ای است که او هر موقع دلش خواست می‌تواند از آن شهر خارج شود و تقریباً همگی آنها بعد از پایان طرح به شهرهای بزرگ و کلانشهرها می‌روند.

سعیدی خاطرنشان کرد: منطقه سیستان و بلوچستان و مناطقی که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر هستند به لحاظ همه شاخص‌های حوزه سلامت اعم از تعداد پزشک به بیمار، تعداد تخت بیمارستانی، تعداد مرگ و میر مادران و ... پایین‌ترین رتبه در کشور با اختلاف بسیار زیاد است که به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.